Zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów ubezpieczenia społecznego:
- przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednej z przesłanek wymienionych w art. 7 pkt 2-15 ustawy o pomocy społecznej lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy społecznej: sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności przystosowania do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w dostosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Zasiłek okresowy ustala się:
Uwaga:
Kwota zasiłku nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie.
Minimalna wysokość zasiłku okresowego wynosi:
Zasiłek okresowy przyznaje się decyzją administracyjną, którą poprzedza rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadzony w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby zainteresowanej. Wywiad przeprowadza pracownik socjalny zespołu pomocy środowiskowej w terminie 14 dni roboczych od dnia złożenia podania w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej osoby ubiegającej się o pomoc. Termin wywiadu można ustalić osobiście lub telefonicznie z pracownikiem socjalnym właściwego zespołu pomocy środowiskowej.
Wypłata przyznanych świadczeń odbywa się w formie gotówkowej w kasach banku, w formie bonów towarowych, przelewem na wskazany rachunek bankowy, przekazem pocztowym lub w inny sposób ustalony z pracownikiem socjalnym – np. przelewem na konto Zakładu Gazowego, Zakładu Energetycznego, Spółdzielni Mieszkaniowej.
Od wydanej decyzji stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Dyrektora MOPS w terminie 14 dni od odebrania decyzji.Zespół Świadczeń Socjalnych – wydawanie decyzji
Olsztyn, al. Marsz. Józefa Piłsudskiego 61A
pokój 211, tel. 89 534 65 76, tel. 89 534 65 77
pokój 213, tel. 89 534 65 62, tel. 89 534 65 63
pokój 214, tel. 89 533 45 52, tel. 89 533 45 53
Wieloosobowe Stanowiska ds. Realizacji Świadczeń
Olsztyn, al. Marsz. Józefa Piłsudskiego 61A
pokój 212, tel. 89 534 65 61, tel. 89 354 69 98