Projekt Pozytywna przyszłość PLUS.
Gmina Olsztyn/ Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Olsztynie realizuje projekt „Pozytywna przyszłość PLUS. Promocja rodzicielstwa zastępczego, wsparcie istniejących rodzin zastępczych oraz osób usamodzielnianych i opuszczających rodzinną lub instytucjonalną pieczę zastępczą”
Celem głównym projektu jest pozyskanie nowych rodzin zastępczych, wzmocnienie
potencjału funkcjonujących na terenie gminy miasta Olsztyna rodzin zastępczych oraz osób usamodzielnianych i opuszczających rodzinną lub instytucjonalną pieczę zastępczą poprzez promocję rodzicielstwa zastępczego, wsparcie edukacyjne dzieci, młodzieży i całych rodzin, działania budujące i wzmacniające więź i relacje między dziećmi i rodzicami, wsparcie procesu usamodzielniania oraz podniesienie kwalifikacji/kompetencji kadry pieczy zastępczej.
Uczestnikami projektu będzie 96 rodzin zastępczych mieszkających na terenie gminy M. Olsztyna. Wsparcie projektowe skierowane jest bezpośrednio do:
–rodzin zastępczych i kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej (w uzasadnionych sytuacjach również do otoczenia rodziny);
–osób usamodzielnianych i opuszczających rodzinną/instytucjonalną pieczę zastępczą;
–kadry instytucji pieczy zastępczej z terenu Gminy M. Olsztyn.
Każdy uczestnik/czka bierze udział w formach wsparcia zaplanowanych dla danej grupy odbiorców tj.:
Zadanie 1 – Wsparcie kadry Pieczy (rodzinna + instytucjonalna).
a) Superwizja;
b) Szkolenie I-go i II-go stopnia dla kandydatów na trenerów PRIDE;
c) Trening Skoncentrowany na rozwiązaniach I-go stopnia;
d) Trening Skoncentrowany na rozwiązaniach II-go stopnia;
e) Diagnoza i terapia dzieci w kryzysie emocjonalnym m.in. traumą;
f) Rysunek w diagnozie i terapii;
g) IDS-2 skala integracji i rozwoju dla dzieci i młodzieży.
Celem pierwszego oddziaływania jest podniesienie i wzmocnienie merytorycznych kompetencji pracowników działu pieczy zastęp (psychologów, pedagogów, koordynatorów) tj. wzmocnienie posiadanego warsztatu pracy, co przyczyni się do:
-sprawniejszego procesu szkolenia nowych rodzin zastępczych i tym samym skrócenia czasu oczekiwania dzieci na umieszczenie w rodzinnych formach pieczy zastępczej (realizacja procesu deinstytucjonalizacji),
-wzmocnienia możliwości diagnostycznych i terapeutycznych dziecka i rodziny,
-wzrostu skuteczności oddziaływań skierowanych do dziecka i rodziny.
Zadanie 2 – Diagnoza rodzin.
Działanie skierowane do 96 rodzin zakwalifikowanych do projektu. Diagnozę poprowadzi pedagog, psycholog oraz koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Diagnoza pozwoli na trafny dobór działań, zgodnie z indywidualnymi możliwościami, predyspozycjami i oczekiwaniami każdej osoby/rodziny. Każda z diagnoz zakończy się opracowaniem indywidualnej ścieżki reintegracji zapewniającej kompleksowość udzielanego wsparcia.
Zadanie 3 – Wyjazdy edukacyjne z elementami integracji.
W ramach zadania zaplanowano realizację wyjazdów weekendowych dla rodzin z dziećmi. Efekty: wzrost świadomości wychowawczej, wzrost kompetencji, nieformalne grupy samopomocowe, które będą funkcjonowały po ukończeniu projektu, wzrost poczucia własnej wartości u dzieci, wzrost pewności podejmowanych decyzji wychowawczych, wzrost samoświadomości
Zadanie 4 – Wypoczynek letni wychowanków.
Zaplanowano wyjazdy kolonijne dla dzieci 61 dzieci z pieczy rodzinnej oraz 30 z pieczy Instytucjonalnej. Udział w koloniach zgodnych z zainteresowaniami pozwoli dziecku na nawiązanie nowych kontaktów rówieśniczych z osobami posiadającymi podobne/takie same pasje, spędzić czas wolny w sposób produktywny, poszerzyć swoje horyzonty, a tym samym może wzmocnić poczucie własnej wartości u dziecka.
Zadanie 5 – Wsparcie wychowanków pieczy zastępczej w procesie usamodzielnienia.
Przeprowadzenie diagnozy psychofizycznej wychowanka po 17 roku życia pod kątem stworzenia dla niego indywidualnej ścieżki usamodzielnienia. Diagnoza uwzględnia m.in. wskazania dotyczące przygotowania dziecka do usamodzielnienia (np. kształcenia, zawodu, odpowiednich kompetencji). Dzięki temu w sposób całościowy nabędą kwalifikacje/kompetencje, niezbędne na rynku pracy.
Zadanie 6 – Warsztaty stacjonarne w okresie okołoświątecznym.
Wsparcie skierowane do opiekunów sprawujących pieczę nad dzieckiem w rodzinach zastępczych oraz dzieci przebywających w rodzinach zastępczych. W ramach warsztatów zaplanowano zajęcia z zakresu:
a) Zarządzania budżetem domowym- rodzinne gotowanie;
b) „Święta taniej” (jak zorganizować, przygotować stół świąteczny, zakup prezentów, tanie sprzątanie).
Rodziny zastępcze będą miały możliwość kreatywnego spędzenia czasu z dziećmi, nawiązania relacji z innymi rodzinami, które są w podobnej sytuacji lub borykają się
z podobnymi problemami.
Zadanie 7 – Szkolenia dla opiekunów zastępczych i dzieci/młodzież.
Tematy szkoleń:
a) „Bądź bezpieczny w sieci internet” dla dzieci;
b) „Chrońmy nasze dzieci w Sieci” dla dorosłych.
Efekt: rodzice oraz dzieci w większym stopniu zwracają uwagę na niebezpieczeństwa związane z cyberprzestępczością.
Zadanie 8 – Wsparcie specjalistyczne dostosowane indywidualnie do potrzeb dziecka/wynikające z diagnoz.
Formy wsparcia:
a) Rehabilitacja;
b) Trening Umiejętności Społecznych;
c) Socjoterapia;
d) Trening Zastępowania Agresji;
e) Diagnoza FASD;
f) Hipoterapia;
g) Dogoterapia;
h) Psychoterapia;
i) Psychiatra;
j) Psycholog;
k) Logopeda;
l) Seksuolog;
m) Mediacje rodzinne;
n) Neurologopeda;
Objęcie celowanym wsparciem specjalistycznym poprawi funkcjonowanie dziecka, a tym samym rodziny zastępczej, zapobiegnie wypaleniu rodzicielskiemu, zmniejszy ryzyko rozwiązania rodziny zastępczej.
Zadanie 9 – Tworzenie miejsc dla rodzin zastępczych.
Wyposażenie dwóch mieszkań w niezbędne meble, sprzęty gospodarstwa domowego dla osób, które chcą stworzyć rodzinę zastępczą. Udostępnienie mieszkań osobom chcącym założyć rodziny zastępcze może zachęcić więcej ludzi
do podjęcia tego ważnego dzieła. Brak odpowiedniego mieszkania często stanowi barierę dla tych, którzy chcieliby otworzyć serce. Dając im możliwość otrzymania mieszkania, zwiększa się szanse na wzrost liczby rodzin zastępczych i tym samym na zapewnienie większej liczbie dzieci lepszych warunków życia.
Zadanie 10 – Promocja rodzicielstwa zastępczego.
a) Nagranie klipu promującego rodzicielstwo zastępcze;
b) Dystrybucja klipu:
- w pojazdach olsztyńskiej komunikacji,
- w Hali Urania,
- w Kinie Helios.
c) Organizacja panelu dyskusyjnego na Green Festival z udziałem rodzin zastępczych.
d) Zakup namiotu i gadżetów promocyjnych dla mobilnych zespołów eksperckich.
e) Publikacje w czwartkowych wydaniach w Olsztyńskim Tygodniku.
f) Organizacja konferencji poświęconej pieczy zastępczej w partnerstwie UWM.
Dofinansowanie projektu z UE: 3 459 315,01 PLN
Całkowita wartość: 4 069 782,37 PLN
Data podpisania umowy: Październik 2024r.
Okres realizacji: Wrzesień 2024 r.- Grudzień 2027 r.
FunduszeEuropejskie
FundUszENaZmiany
Więcej informacji o Projekcie znajduje się TUTAJ.
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!